Myyntimiehen matka koulumaailmaan

2018-01-29

Olin ensimmäistä kertaa Apple Education Leadership Summit -tapahtumassa ja täytyy sanoa, että myyntimiehelle kokemus oli silmiä avaava! Apple School Manager, Apple Classroom -sovellus, lukuisat ilmaiset oppimista helpottavat ja tehostavat natiiviappit ja laitteiden loppuun saakka hiottu yhteistoiminta oli jotain, mitä ei helpolla usko, ellei omin silmin näe.

Uki Heng Apple Business Manager

Opetusalan markkina on vain pieni osa koko Apple-maailmaa, mutta sen näkeminen pintaa syvemmältä oli melkoinen kokemus. Enkä voi edes sanoa, että se mitä näin, olisi ollut kovin syväluotaava otos vaan lähinnä pääsin tutustumaan tiettyihin, juuri nyt kartalla oleviin keihäänkärkiin tarkemmin.

Suomen kouluissa on uusi opetussuunnitelma, joka tukee vahvasti digitaalista oppimista, tutkivaa oppimista ja on hieno askel kohti sitä maailmaa, johon meidän lapsemme kouluissa kasvavat. Se, mitä yksinkertainen myyntimies Lontoossa näki, on jotain sellaista, mikä todella mahdollistaa sen, mitä opetussuunnitelmaan on kirjoitettu.

Esimerkiksi lontoolaisen Woodberry Down Community Primary Schoolin kaksi oppilasta kertoivat, kuinka he ovat koulussa oppineet koodaamalla ohjaamaan drone-lennokkeja. Espanjalaisen Sotogrande International Schoolin oppilaat olivat tehneet oman appin, jolla oppilaiden on helppo visuaalisesti värikoodein oppia soittamaan pianoa. Sovelluksen oppilaat aikovat antaa iPadeihin ladattuna köyhään ystäväkouluunsa Etelä-Amerikassa.

Nämä olivat vain kaksi esimerkkiä koodauskurssilaisista, jotka olivat päässeet oppimaan uudella tavalla. Yksi lapsista naurahti meidän aikuisten katsoessa epäuskoisena vierestä, että ”tämä on niin helppoa, että kuka tahansa osaa tämän”. En minä vaan osaa, nyt saati kymmenvuotiaana…
 
Nykyaikainen tutkiva oppiminen on jotain aivan muuta kuin oma opiskeluni 80- ja 90-luvuilla, kun pänttäsimme kirjoista tietoja päähän. Oppilaille annetaan tehtäväksi esimerkiksi tehdä dokumenttivideo ensimmäisestä kuulennosta vuonna 1969 ja haastatella henkilöä, joka vielä muistaa tapahtuman. Tätä varten heidän pitää tutustua internetissä aiheeseen, löytää oleelliset kohdat, miettiä mitä haastateltavalta kysytään, tehdä itse haastattelu ja lopulta koostaa kaikesta videoklippi. Tehtävässä lapset tutustuvat historiallisesti kiinnostavaan aiheeseen. He joutuvat miettimään, miten projekti pitää toteuttaa alusta loppuun, aikatauluttamaan sen ja koko ajan olemaan tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa. Eli analyyttistä ajattelua, projektisuunnittelua, ihmisten välistä vuorovaikutusta - kaikki sellaisia asioita, joita et kirjasta lukemalla voi oppia.

Parasta asiassa on, että kaikki tämä on saatavilla kouluihimme heti ja Atean Apple- ja Edu-tiimi ovat apunasi. Atealla on ainoana Suomessa Apple Authorised Enterprise Reseller-kumppanistatus sekä luonnollisesti myös Apple Education -kumppanuus.